Fotoğrafları izleyici ile buluşturan EMOP (European Month of Photography) Berlin 28 Eylül- 31 Ekim tarihleri arasında gerçekleşti. 2004’ten bu yana iki yılda bir düzenlenen tarihi ve çağdaş fotoğrafın tüm spektrumunu gösteren Almanya’nın en büyük fotoğraf festivalinde Berlin yine fotoğrafın merkezi haline geldi. Berlin ve Potsdam’da çeşitli müzeler, kültür kurumları, galeriler, proje alanları, elçilikler ve fotoğraf okullarında sergiler ve etkinlikler eşliğinde gerçekleşti. Festival kapsamında Türkiye’den katılan İstanbul Fotoğraf Galerisi sanatçıları Cem Turgay, İlknur Can, Dinçer Dökümcü, Timurtaş Onan, Erhan Şermet ve Tuncer Tunç’un ‘Türkiye Blues’ adlı sergisi Foto Galerie Friedrichshain’da 23 Kasım’a kadar devam etmektedir.
 
Üç günlük Berlin seyahatimizin kısıtlı zamanında kendi önceliklerimize göre belirleyerek gezdiğimiz  sergiler;
C/O Berlin Sanat Müzesi’de Nicholas Nixon’ın yaşamı boyunca yaptığı işlerin sergisi ve 19.yy fotoğrafçılarının çalışmalarından derlenen Back to the future sergisi
Haus am Kleistpark’ta Batı Berlin’in 1980’lerin gündelik hayatları fotoğraflayan Heiko Sievers fotoğraflarından oluşan sergi ve 1981 ve 1990 yılları arasında Andre Kirchner fotoğraflarından oluşan sergi
Galerie Albrecht Norio Takasugi sergisi
Galerie Michael Schultz’da Angelika Platen ‘Ineffably Female’ sergisi
Berlinische Galerie
Me Collectors Room Berlin ‘The Moment is Eternity’ Olbricht Collection
Leica Camera AG Galery Leica Oskar Barnack Ödülü finalistlerinin sergisi
C/O Berlin
Festival’de ilk durağımız C/O Berlin Sanat Müzesi’ydi. Müzenin bir katı tamamen Nicholas Nixon’ın kariyeri boyunca ürettiği işlere ayrılmış. Yaşam ve ölüm, aşk ve kayıp, durgunluk ve değişim, olmak ve olmaktan vazgeçmek gibi insan olmanın durumlarını belgeleyen Nixon’ın siyah beyaz fotoğraflarından en etkileyicisi ‘Brown Sisters’ projesiydi.
‘Nicholas Nixon’ sergisinden
Proje için 1975 yazında kız arkadaşı Bebe’yi kardeşleri ile fotoğraflamış ve bir yıl sonra kardeşlerinden birinin mezuniyet partisinde tekrar eden bu kare sonraki her yıl aynı sıralama içinde devam etmiştir. Nixon bu serideki fotoğrafları doğal ışıkta, gündelik hayatın içindeki giysi ve doğal görünümleri ile çekmiş. Fotoğraflar kardeşlerin fiziksel yaşlanmalarını değil, arasındaki bağlılığı, hayatı ve yaşanmışlıkları açıkça izleyiciye yansıtmaktadır.
‘Nicholas Nixon’ sergisinden
Nixon’ın bu projesi ‘The Brown Sisters: Forty Years’ adıyla Museum of Modern Art tarafından yayınlanmış bir kitaba dönüşür.
Leica Camera AG Mitte
EMOP Berlin 2018’in bir parçası olarak, Leica Camera AG Galery’de Leica Oskar Barnack Ödülü (LOBA) finalistlerinin fotoğraflarından oluşan sergi oldukça etkileyiciydi. 1979 ‘dan beri düzenlenen uluslararası fotoğraf yarışması olan LOBA 2018 için toplam 110 ülkeden yaklaşık 2.500 fotoğrafçı başvurdu. Leica Camera AG’nın düzenlediği ünlü Leica Oskar Barnack Ödülü yarışması için insanlarla çevre arasındaki ilişkiyi algılayan, yaratıcı ve öncülük edecek şekilde on ile on ikiden fazla görüntüden oluşan seri fotoğraflar yarışmıştı. Finale kalan fotoğrafçılar: Ernesto Benavides, Vanja Bucan, Turi Salvatore Calafato, Daniel Chatard, Stephen Dock, Mary Gelman, Samuel Gratacap, Stéphane Lavoué, Max Pinckers, Elsa Stubbé, Christian Werner, Kechun Zhang.
‘Between Mountains and Water’ adlı projesi ile Kechun Zhang
1980 Sichuan, Çin doğumlu Kechun Zhang’in eserleri birçok uluslararası Fotoğraf Festivalinde, Amerika, Kanada ve Çinde sergilenmiştir.
‘Kechun Zhang’ projesinden
‘Between Mountains and Water’ projesi ile Leica Oskar Barnack Ödülü için yarışan 12 finalistten biri olmuştur. Proje süper güç haline gelen Çin’in, günümüzde yüksek köprüleri, hızlı trenleri ile dünyanın en dinamik sahip kentlerinin belgesel nitelik taşıyan fotoğraflarından  oluşmakta. Bir yandan tüm görkemiyle doğayı ele alan öte yandan bu medeniyeti beklenmedik ilerleyişini sembolize eden bitmemiş ya da yerle bir edilmiş yapıları kullandığı fotoğrafları ile insanlık ve çevre arasındaki paradoksal etkileşimine ve Çin’de sadece bir alt rol oynamakta olan doğaya dikkat çekmektedir. Zhang projesinde bir grup turist ile çalışmıştır. İçerikteki güçlü tezatların altını çizen fotoğrafçı, insanlarla doğa arasındaki dengeye dikkat çekerken, gezegenin hayatta kalmasından bizleri sorumlu tutuyor ve her birimizin bu oyunda hem gözlemci hem de katılımcı olduğunu düşünüyor.

Çalışmaları ile ilgili daha detaylı bilgi için;

Fotoğraflar ve yazı: Işıl Yaman
kapak görselindeki eser: Kechun Zhang

Bir Yorum Yazın