Metaverse: 1990’ların interneti

1990’ları hayal edin, internet diye bir kavram var ve sizi heyecanlandırmaya başlıyor. Çok büyük olanaklara sahip gibi görünüyor. Umutlarınız ve istekleriniz çok yüksek. Şimdi günümüze dönün. İnternetten tüm beklentileriniz ve tahminleriniz gerçekleşti mi, yoksa o yıllarda kurulan hayallerin sınırlarını aştı mı?

Metaverse de bugün 1990’ların interneti gibi. Ortada bir kavram var ve herkesin ondan büyük beklentileri bulunuyor. Bilim kurgu gibi hissettirse de farklı beklentiler var ve bu konuda oldukça heyecanlıyız. Ancak “Metaverse” tam olarak nedir ve ne olacaktır? Hadi bulmayı deneyelim:

Metaverse nedir?

Metaverse başka bir dünya; tıpkı Dünya’nın sanal bir yere yerleştirilmesi gibi (Ready Player One’ı duydunuz mu). Almak, satmak, çalışmak ve okumak gibi günlük hayatta yaptığımız her şeyi yaratma potansiyeli var. Bu yeni bir hizmet değil, mevcut şeyleri deneyimlemenin yeni bir yolu.

“Metaverse ile 2 boyutlu dünyayı internete bakarak izlemekten 3 boyutlu bir dünyada internetin içinde yaşamaya geçiyoruz.”

Dave Waters

Neden heyecanlanıyoruz?

Facebook’un “Meta” olarak yeniden markalaşmasından ve gelecekteki bir metaverse yaratma hedefine odaklanmasının ardından Metaverse kavramı yeni çılgınlığımız oldu. Haptic Eldivenler, beyin dalgası okuma bilezikleri, VR cihazları/hizmetleri/ürünleri, Blockchain(Web 3.0), Crypto, NFT’ler ve daha pek çok yeni gelişme, Metaverse’ün dijitalleşmede bir sonraki büyük şeye dönüşme potansiyeline sahip olmasına katkıda bulunuyor.

Şu anda ne oluyor?

— İnsan ve sanal nesnelerin birbiriyle etkileşimini sağlamak için donanım ürünleri geliştiriliyor.

—  NFT’ler aktarılabilen mallar olarak kullanılıyor

—  Blockchain, işlemlerin yanı sıra sanal ortamdaki mülkiyeti takip etmek için kullanılıyor.

Peki, ne olmalı?

Arkadaşlarımız ve ailemizle avatar olarak seyahat edebileceğimiz sanal bir dünya. Gerçek dünyada koltuğumuzdan bile kıpırdamadan, çalışma modundan parti moduna geçebileceğimiz bir yer. Gerçek gibi hissettiren, hatta istediğim şeyi hisseden ve temas eden bir yer.

Farklı Sektörlere Etkisi

Evlilik: Misafirler dünyanın her yerinden düşününüze gelebilir ve dilerseniz kendi düğününüze şort giyerek evinizden gidebilirsiniz.

Kavramsal Metaverse evliliği

Eğitim: Etkileşimin sorun olduğu çevrimiçi sınıflar ve seyahat etmenin sorun olduğu çevrimdışı sınıflar var. Çözüm? Metaverse’deki okullar. (Bazı işletmeler bunun üzerinde çalışıyor)

Kavramsal Metaverse okulları

Eğlence: Wave gibi şirketler şimdiden dijital konserlere olanak sağlıyor. Dünyanın her yerinden insanlar buna katılıp keyif alabilir. İstediğiniz herhangi bir filmi ve istediğiniz kişilerle izleyeceğini sanal salonlar mümkün.

Kavramsal Metaverse sinemaları

Perakende: Çevrimiçi perakende mağazalarından sonra, alışveriş deneyimini evde yaşamanın zamanı geldi. Bir alışveriş arabası taşıyarak sanal bir mağazada dolaşabilir ve daha sonra size teslim edilecek ürünleri seçebilirsiniz.

Kavramsal Metaverse perakende

Ulaşım: Kişilerin fazla hareket etmesine gerek kalmayacağı için ulaşım sektörü etkilenecektir.

Turizm: İnsanlar Metaverse’de istedikleri yere seyahat edebilirler. Turizm şirketleri de etkilenecek.

Kurumsal: Evden çalışma tamamen farklı bir anlam kazanacak. İnsanlar başkalarıyla tanışabilir, etkileşim kurabilir, sanal bir ofiste dolaşabilir, toplantılar yapabilir.

Kavramsal Metaverse Ofisi

İmkânlar sonsuzdur

Nelere dikkat edilmeli ?

Çoğu kişi Metaverse’ün geleceği konusunda hemfikir olsa da bu onun mükemmel olduğu anlamına gelmiyor. Metaverse hakkında hangi adımların atılması gerektiğiyle ilgili birçok endişe var.

Metaverse ile ilgili ana sorun gizlilik endişesi. Verilerin bu kadar çok değere sahip olduğu günümüz dünyasında, sanal bir dünyada yaşamak, çevrimiçi ortamda kendiniz hakkında çok şeyi gözler önüne sermek anlamına gelir. Kendimizi kontrol edecek olsak da, yazılım geliştiricilerin sanal bedenlerimiz olan avatarlarımız üzerinde bizden çok daha fazla erişim ve yetkiye sahip olması, bizim tam kontrole sahip olduğumuz anlamına gelmeyecek.

Bugün bile insanlar dolandırıcılık riskinden dolayı çevrimiçi bankacılık hizmetlerini kullanmaktan korkuyorlar. Metaverse’te herkesin güvenliğini sağlama hususunda bir meydan okumayla karşılaşılacaktır.

Hizmet için insan temasının kaldırılması halk arasında belirsizliğe neden olabilir. Metaverse’ün yükselişiyle birlikte çevrimiçi zorbalık tamamen yeni bir düzeyde gerçekleşebilir. Kanunlar yapılmalı, uygulanmalı ve uyulup uyulmadığı kontrol edilmelidir.

Bunu dikkatlice düşündüğümüzde, toplum ve hükümet çökerse ortaya çıkacak sorunlarla yüzleşmeye başlıyoruz. Bu bize her şeyin ne kadar hakiki ve gerçekçi olacağını gösteriyor ve hatta mevcut sistemimizi az da olsa sevmemizi sağlıyor.

Çözüm

Metaverse’ün temellerini anladıktan ve potansiyel sorunlarıyla birlikte geleceğin onun için neler getirebileceğini tartıştıktan sonra, kendi beklentilerimizi ortaya çıkarmanın ve heyecanlı kalabileceğimiz şeylerin üzerine gitmenin doğal olduğunu düşünüyorum.

Ayrıntıları bir kenara bırakırsak, evrensel olarak bunun hakkında yorum yapmak için henüz çok erken olduğunu ve yapabileceğimiz en iyi şey onu beklemek ve sorunları çözmek için çözümler bulmak ve beklentilerimizi gerçeğe dönüştürmek için yeni şeyler tasarlamak olduğunu söyleyebiliriz.

kaynak

tr_TRTurkish